MUSEUM

De Exposities

Impressie

Nieuws !

HET MUSEUM TOONT HAAR COLLECTIE UIT DE GESCHIEDENIS VAN DE NAASTGELEGEN VLIEGBASIS DEELEN.

ER WORDT RUIME AANDACHT BESTEED AAN DE LUCHTOORLOG IN DE JAREN 1940 – 1945.

Vliegtuig Bergingen
Vermiste piloten
Het museum is een initiatief van de Stichting DAEG. (Dutch Aircraft Examination Group). Het doel was de achtergebleven piloten te bergen en hun graf te geven. Vondsten van de diverse bergingen werden ten toon gesteld. Voorafgaand aan een berging waren er soms jaren onderzoek nodig. In de tijd zonder internet was er veel correspondentie per brief, ook aan buitenlandse partijen, noodzakelijk.

Bergingen
Vaak onder moeilijke omstandigheden werden de bergingen uitgevoerd. Op bouwland, uiterwaarden en zelfs ondersteund door duikers in een rivier. Door onderzoek naar de achtergronden van de crashes groeide de interesse voor de Duitse Nachjacht en het vliegveld Deelen en werden de onderwerpen in het museum uitgebreider.
In het totaal voerde de DAEG meer dan 17 bergingen uit, waaronder een ME110 in Zoelen, een ME109 in de Rosandepolder in Oosterbeek, in de landerijen nabij Heteren, in de Rijn bij Arnhem, een FW190 in de oude Waal bij Lobith. De laatste berging was die van de zeldzame ME 262 vlak naast vliegveld Deelen.

De exposities
Mede omdat er uitgebreid onderzoek gedaan werd naar eventueel vermiste bemanningen, bezit Museum Deelen uitgebreide archieven met achtergrond informatie. De soms verbazingwekkende, soms schokkende maar altijd persoonlijke verhalen van de bemanningen worden nu verteld aan de hand van de vele geborgen objecten.

MUSEUM

DEELEN