Een bomontploffing in het Luftwaffe commandocentrum

bunker diogenes schaarsbergen

Fotograaf Delemarre, G.Th., Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Documentnummer 65.799

Op 8 juni 1948 vond een zware explosie plaats bij de Diogenesbunker aan de Koningsweg in Arnhem, waarbij vijf personen om het leven kwamen. Deze bunker, oorspronkelijk een commandocentrum van de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd in 1948 gebruikt door de Hulpverleningsdienst voor het tijdelijk opslaan en voorbereiden tot vernietigen van verzamelde en opgegraven munitie.

Oorzaak van de explosie:
De explosie werd veroorzaakt door de ontploffing van een grote 4000-pound Engelse High Capacity bom, waarvan men dacht dat deze veilig was omdat de ontstekingsmechanismen verwijderd waren. Het bleek echter dat het verwijderen van springstof niet veilig kon geschieden.

Onderzoek naar de oorzaak:
Brigadier-rechercheur Reinder Schoemaker voerde een onderzoek uit waarbij bleek dat de explosie enorme schade had aangericht aan de bunker en omliggende omgeving. Menselijke resten en gescheurde kledingstukken werden gevonden over een groot gebied.

Onderzoek door Museum Deelen
Museum Deelen vrijwilligers Ingrid Maan en Jan Wijdemans onderzochten dit tragische ongeluk.

Het volledige onderzoek is te gemaakt in PDF. U kunt dit downloaden door hier onder op “downloaden” te klikken.