Gratis Excursie Open Monumentendag Ede 9 september

Diogenes Excursie

Sorry, volledig vol geboekt.

Op de Veluwe ligt op het grondgebied van de gemeente Arnhem en de gemeente Ede een van de grootste ensembles aan rijksmonumenten van Nederland: de voormalige Fliegerhorst Deelen (1940 – 1945). Meer dan 200 monumentale gebouwen, (voormalige) vliegtuighangars en bijgebouwen – naast honderden hectares aan ondergrond, infrastructuur, beplanting – vormen één groot Rijksmonument. Veel van dit erfgoed is echter niet of beperkt zichtbaar en veelal niet te bezoeken want is nog steeds in gebruik bij Defensie / Koninklijke Luchtmacht en ligt achter metershoge veiligheidshekken. Een verborgen uniek militair landschap!

Op Open Monumentendag Ede zaterdag 9 september 2023 biedt het Museum Deelen de mogelijkheid om een kijkje te nemen in twee wel heel bijzondere gebouwen van dit Rijksmonument. U bezoekt als eerste een van de grootste voormalige WOII vliegtuighangars in de vorm van een boerderij, de Wärmehalle Adelaerthoeve. Daarna bezoekt u de enorme bunker Diogenes met als buitenafmetingen: 60 x 40 x 12 meter hoog. Deze bunker vormde van 1943 – 1945 het commandocentrum van de 3de Jachtdivisie ( 3. Jagddivision) van de Luftwaffe ter verdediging van een groot deel van het luchtruim boven noordwest Europe.

De excursie geschiedt geheel in stijl met een oude bus van de Stichting Veteraan Autobussen:

• Vertrek vanaf het terrein van het Museum Deelen – Deelenseweg 20 6877 AE Deelen / Ede;
  • Vertrektijden
    10.00 uur (eerste ronde) en
    14.00 uur (tweede ronde)
  • Duur excursie 3 uur;
  • De excursie is gratis; toegang museum na afloop excursie tegen gereduceerd tarief € 5,00 (normaal € 8,00).

Deze rondleiding is niet geschikt voor:

• Mensen die slecht ter been zijn
  • Mensen die kortademig zijn
  • Mensen die benauwd zijn in kleine en/of donkere ruimtes
  • Jonge kinderen <12 jaar